onsdag 16 maj 2018

"Undertryck" av Niklas Lindroth

Författare: Niklas Lindroth
Titel: Undertryck
Genre: Thriller
Antal sidor: 355
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Hoi Förlag
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 april 2018




Första meningen: Varför är jag naken?

Baksidetext
Adam Berg lever i spillrorna efter en dödsolycka som splittrade familjen. Han går till psykolog, äter tysta middagar hos föräldrarna och försöker behålla jobbet som gymnasielärare. Endast nätterna ger lättnad, där finns en värld han kan kontrollera.

När Adam träffar sömnforskaren Herman Wiesler förändras allt. Med hjälp av en experimentell drog dras han allt längre in i sökandet efter förlåtelse – och djupare ner i sig själv. Adams jakt sätter igång en serie oförklarliga händelser och förvandlas snart till en flykt från något mer än bara de mörka minnena som förföljer honom. Kommer han att överleva resan han har påbörjat?

Min kommentar
Den här boken har varit ett riktigt dåligt samvete i ett par år nu. Trots att jag verkligen ville läsa den när jag fick den. Och trots att den handlar om ett ämne som jag tycker är fascinerande; drömmar och vad de egentligen är. Eller så kanske det är just därför den förblivit oläst så länge. Det här är en kuslig bok.

Jag ska inte påstå att jag på något sätt är expert när det gäller debutanter, men jag har läst ganska många och jag är expert på vad jag tycker om och inte tycker om. Undertryck tycker jag är förvånansvärt skarp för att vara en debut. Jag har inget alls att klaga på när det gäller språket. Däremot så har jag en del andra invändningar. Eller kanske snarare frågor.

Ett krav för att jag på riktigt ska bli tagen av en historia är att alla grundförutsättningar är trovärdiga. Den här boken rör sig lite nära gränsen där. Hela den här grejen med Anna och hennes familj är bara konstig i mina ögon. Nu hör inte den egentligen till själva grunden, därför kan jag leva med det, men hur troligt är detta?

Adam är en märklig figur och jag kan överhuvudtaget inte relatera till honom. Jag förstår inte alls hur han tänker och jag blir förbannad på honom. Att vältra sig i skuldkänslor och sorg ligger inte riktigt för mig. Skrik och gråt ett tag för att få ut det som gör att man nästan exploderar, det förstår jag, men att älta i åratal... nej.

Bitarna jag gillar mest är när Adam är vaken, den delen tycker jag är otroligt spännande och nervpirrande. Delarna där han drömmer... nja, de blir lite väl mycket i mina ögon. Personligen tycker jag att de hade vunnit på att inte vara så långa och detaljerade. En del trådar, eller specifikt skoltråden, stör mig också. Jag förstår inte meningen med den. Eller jo, mot slutet kanske, men jag tycker hela den känns onödig.

Slutet kommer med en rejäl och oväntad vändning, det gillar jag, men det är väldigt många frågor som inte får svar. Det här skulle ju tydligen vara första delen i en trilogi och när jag tittar på författarens blogg så kan jag se att där finns ett smakprov ur del två, som redigerades just då. Det inlägget postades för två år sedan. Vad hände? Jag vill veta hur det ska gå för Adam och hans lucida drömmar.

Avdelningen för olika funderingar:
De där fotona alltså... Borde det inte ha varit väldigt lätt att se att det inte var Adam? Var inte hans kropp full av ärr?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,3 (beräknat på 9 betyg).
Goodreads hade den 4,23 i genomsnitt (beräknat på 13 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Undertryck: Signerat Dezmin, Läsa & Lyssna och Tankar från en samlares hjärna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar