måndag 5 mars 2018

Film: It comes at night (2017)

Titel: It comes at night
Originaltitel: It comes at night
Genre: Skräck
Regissör: Trey Edward Shults
Manus: Trey Edward Shults
Skådespelare: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Carmen Ejogo, Riley Keough, Kelvin Harrison Jr
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 92 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 23 februari 2018





Handling
I ett väl skyddat, ödsligt hus försöker Paul, hans fru Sarah och deras son Travis övervinna den rädsla, sorg och paranoia från ett okänt hot som styr hela deras existens. Beväpnade, vaksamma och med knappa resurser är de redo att offra allt för att beskydda varandra och sitt hem. När ett desperat ungt par och deras lille son en dag söker sin tillflykt hos dem har de öppnat en dörr som borde ha förblivit stängd. Trots båda familjernas goda intentioner, tar panik och misstänksamhet överhanden när hotet från yttervärlden kommer allt närmre. När Paul till slut inser att priset att beskydda sin familj kommer kosta honom hans själ väcks något dolt och monstruöst inom honom.

Min kommentar
Jag vet faktiskt inte hur det kom sig att jag beställde den här filmen. Vad jag vet är att det var på Black Friday och då brukar jag gå lite bananas. Och skräck, ja, när det är bra så är det bland det bästa jag vet.

Till att börja med så kan jag väl säga direkt att detta inte är skräck för mig, eventuellt kan jag sträcka mig till psykologisk thriller, men absolut inte skräck. Vi kastas i alla fall rätt in i en historia som vi inte vet något om alls. Dessvärre får vi ingen bakgrund överhuvudtaget och det känns lite som att jag hamnar mitt i en film. Det finns liksom ingen början (dessvärre finns det heller inget slut).

Vad som har hänt som har fått de här människorna att känna sig tvingade att spika igen alla öppningar på huset (och sedan typ, nästan, plasta in det) får man inte veta. Varför de har målat ytterdörren röd (på insidan alltså) har jag ingen aning om och alla dessa närbilder på dörren gör mig nästan vansinnig. Hur blev [spoiler]pojken sjuk och vem öppnade egentligen dörren[/spoiler]? Exakt vad det är som kommer på natten... ja, det vet jag inte heller.

Ovisshet och frågor brukar jag gilla i skräckfilmer, men när historien inte bryr sig om om det finns några (logiska) svar på de där frågorna så är det inte bra. Man kan ju hitta på precis vad som helst om inget behöver förklaras. Skådisarna vet jag inte om de är bra, inte heller om deras reaktioner är trovärdiga, eftersom jag ju faktiskt inte vet vad de är rädda för.

Filmen försöker verkligen bygga upp en kuslig stämning, men mörka, ensliga och evighetslånga korridorer funkar inte (mycket märklig planlösning i det här huset, för övrigt, vem har en så lång hall liksom?). En skum, snokande tonåring hjälper inte heller till.

Egentligen så har den här filmen allt som en bra skräck ska ha. Om de bara inte hade dragit det där med ovisshet ett steg för långt. Jag måste ha en liten aning om vad jag ska vara rädd för. Det här känns lite som ett pilotavsnitt till en TV-serie.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 367 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 49690 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Nu gillar jag ju inte skräckfilmer, och även om du tydligen inte tyckte det var skräck så åker den här inte upp på någon inköpslista ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan nog inte rekommendera den :)

      Radera