måndag 1 januari 2018

TV-serie: Godless #1

Titel: Godless
Originaltitel: Godless
Genre: Western
Skapad av: Scott Frank
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Jack O'Connell, Michelle Dockery, Scoot McNairy, Merritt Wever, Jeff Daniels
Premiär: 2017-11-22
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 7
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix november-december 2017





Handling
Den ökände brottslingen Frank Griffin och hans gäng av kriminella är ute för att hämnas på Roy Goode, Griffins före detta protegé, som förrådde brödraskapet. Under flykten söker Roy Goode skydd hos änkan Alice Fletcher, även hon en utstött, som bor utanför den isolerade byn La Belle. I La Belle finns det nästan bara kvinnor, på grund av en gruvolycka som tog 83 mäns liv på en gång.

Min kommentar
Sambon kom hem en dag och sa att hans kollegor pratat om en ny serie på Netflix. Det visade sig vara Godless. När jag fick veta att det var en western så rynkade jag på näsan. Nog för att de där filmerna var något av favoriter när jag var liten, men det fanns ju liksom inget annat att titta på då, men att se en nu? Näää...

Efter halva första avsnittet så var jag nog redo att ge upp serien, det var så otroligt rörigt. Massor av lösryckta trådar som inte verkade hänga ihop. Dessutom såg alla män likadana ut. Med hatt och långt skägg så är det ingen större skillnad på dem. Eftersom vi inte hade något annat för oss över julledigheten så fortsatte vi ändå att titta. Och det tog sig. Skulle man nog kunna säga.

Miljöerna är helt fantastiska, massor av stora ödsliga vidder, som bara begränsas av horisonten. Mängder av vildhästar, som naturligtvis ska tämjas, finns det också. Så vackra hästar. Förutom de sanslöst vackra bilderna så kommer det ibland en sällsam grymhet som motvikt. Och förutom det så är det väldigt spännande.

Här är det också så ovanligt att jag gillar nästan alla karaktärer, det brukar aldrig hända. Hjälten, Roy Goode, gillar jag ju så klart, men alltså kvinnorna i den där byn... där hade jag trivts. De ber inte om ursäkt (i alla fall inte de flesta av dem) och speciellt Mary Agnes, spelad av Merritt Wever, är så härligt befriande fri från kvinnlig tillgjordhet att hon fullkomligt smälter mitt hjärta. Detsamma gäller karaktären Alice Fletcher, spelad av Michelle Dockery. Henne sätter man sig inte på. Och så klart den tyska, galna kvinnan Martha, spelad av Christiane Seidel, som visar sig vara inte så galen utan i allra högsta grad rationell... Ja, jag hade kunnat fortsätta räkna upp dem väldigt länge.

Naturligtvis finns det en del svin här, en av dem är givetvis Frank Griffin och så klart hans gäng. En lite oväntad svinpäls är journalisten A.T. Grigg, spelad av Jeremy Bobb. Jag trodde journalister var mer mänskliga på 1800-talet, men den här är precis av samma skrot och korn som de som finns 2017.

Det öppna slutet tilltalar mig mycket och jag hoppas verkligen att det inte blir fler avsnitt. Man ska sluta när det är som bäst och inte krama ur allt till sista droppen. Det enda som jag upplever som ett frågetecken är att man nog inte fick veta hur Frank Griffin hade sett att han skulle dö.

Jag är så oerhört glad att jag ändrade mig, för det här är precis så bra som betyget på IMDb skvallrar om. Det är inte på något sätt en dussinwestern, det är modernt och nyskapande.



TV-serier.nu hade säsongen 3,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 16 346 betyg).
Jag ger säsongen 4,5.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan bevakas på discshop.

4 kommentarer: