torsdag 21 september 2017

Hett i hyllan #110

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi börjar närma oss slutet på bokrean 2014, men det är fortfarande några kvar...
Jag vet inte hur många gånger jag har börjat titta på filmen Mr Ripley (jag har nog bara sett klart en gång, orkar inte vara uppe så länge på kvällarna) och jag tror inte att jag hade en aning om att det var en bok av Patricia Highsmith. I alla fall inte från början. Den här utgåvan innehåller tre delar: En man med många talanger, En man utan samvete och En man med onda avsikter.

Om jag har förstått det rätt så finns det fler böcker i serien (5?) och då kan jag ju undra lite varför det bara är tre i min bok. Den kallas dessutom för "en klassisk deckartrilogi". Nåja, det räcker säkert. Förmodligen kommer jag att se Matt Damon framför mig hela tiden när jag väl läser, men jag tror inte att det ska vara något negativt...

Kanske är det någon som har missat Mr Ripley, i så fall beskrivs han så här:
En klassisk deckartrilogi av genrens mästare. Patricia Highsmiths antihjälte Tom Ripley är älskvärd, trevlig och fullständigt galen - för att få igenom sina onda avsikter igenom drar han sig inte ens för att mörda dem som står honom närmast.

I sin strävan efter det liv han alltid önskat sig, så långt ifrån uppväxtens trauma som möjligt, har Tom Ripley till fulländning lärt sig att manipulera sin omgivning.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken/böckerna i alla fall. Svårare att veta om jag sett filmen...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/09/21/hett-i-hyllan-59/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har vissa väldigt tydliga bilder från filmen så jag vet bestämt att jag har sett den :)

      Radera
  2. Jag har för mig att jag läst en av böckerna med Ripley och tyckte då att den serien inte var för mig. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/09/hett-i-hyllan-110.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är nästan rädd att den kanske inte är för mig heller.

      Radera
  3. Jag har läst dessa tre, visste inte om att det fanns fler.
    Här kommer mitt inlägg

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/09/hett-i-hyllan-vecka-39.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara lite osäkert det där, men jag såg att det gick ändå upp till fem på Goodreads.

      Radera
  4. Matt Damon kan omöjligt innebära något negativt i sammanhanget. Tänker jag mig. :) Har varken läst eller sett film ( trailer så klart ) så jag hoppas du läser den, så får du vara försökskanin. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker som jag alltså :) Någon gång ska jag läsa den, jag läser alla böcker jag köpt/fått. Så småningom.

      Radera
  5. Jag har inte läst men tror jag har sett filmen. http://nakit.webblogg.se/2017/september/hett-i-hyllan-4.html

    SvaraRadera
  6. Jag har tre böcker i serien olästa i hyllan. https://eggetbok.blogspot.se/2017/09/hett-i-hyllan-25.html

    SvaraRadera
  7. Patricia Highsmith var jag mycket förtjust i förr i tiden. har sett filmen, men jag läste hennes tidigare romaner. här kommer mitt bidrag: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/09/hett-i-hyllan_21.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag kommer att gilla när det blir dags.

      Radera
  8. Läste den för länge sedan i skolan. Den var som jag minns det helt okej.
    http://frokenchristina.blogspot.se/2017/09/hett-i-hyllan-110.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen borde jag sluta köpa böcker som består av flera böcker. De blir så otroligt tjocka och tunga.

      Radera