lördag 1 juli 2017

"Heroine" av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Titel: Heroine
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 359
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Herkules 4
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 juni 2017




Första meningen: Dimman har lagt sig som en betongmur mellan Javad Jafadi och världen runt om honom.

Baksidetext
Tunnelbanan har brunnit och varken bussar eller ambulanser kör längre in i Stallhagen. De kriminella gängen har tagit över, och när en polisbil sprängs i luften sätter polisen stopp för alla utryckningar.

Så sprids en film i sociala medier. En ung kvinna har skändats och lämnats för att dö. Polisen slår en järnring kring förorten. Gatorna brinner och allmänheten skriker efter hämnd.

Kriminalinspektör Zack Herry vid Särskilda enheten ger sig ensam in för att hitta kvinnan innan det är för sent. Men mörka krafter arbetar i det fördolda för att ge honom hans livs svåraste prövning.

Min kommentar
Böckerna om Zack har ju ganska snabbt blivit stora favoriter här och jag har verkligen längtat efter den här fjärde delen. Med tanke på allt som hände i förra boken så var jag väldigt spänd på vart allt skulle ta vägen. Skulle några trådar knytas ihop eller skulle jag bara få fler frågor?

Den här boken är, om möjligt, ännu mer aktuell än de andra. Den utspelar sig i en visserligen fiktiv förort, men behandlar alla de olika problem som nu faktiskt existerar i, än så länge, ett fåtal förorter. Det är det som gör boken extra obehaglig. Den blir som en odyssé genom en verklighet som är högst påtaglig för många människor. Alla de olika grupperingarna, där alla känner sig orättvist behandlade och där alla skyller på någon annan. Inget är ju dock så enkelt att det är antingen svart eller vitt och jag gillar verkligen att jag aldrig blir påtvingad en åsikt. Inte heller presenteras det några snabba och enkla lösningar. Det är komplicerat, men ändå fasligt förenklat och jag är tacksam för att inte alltihop blev ett politiskt ställningstagande.

Som vanligt är det rappt och effektivt berättat, men den här är lite annorlunda berättad än de tidigare. Här handlar det om 24 timmar, lite drygt, och varje kapitel har ett klockslag. Det känns lite som snabba ögonblicksbilder. Jag är egentligen inte så förtjust i den här typen av berättande, jag gillar inte TV-serien 24 heller och den här boken påminner lite om den. Karaktärerna är extremt många, som vanligt, men egentligen handlar det bara om Zack. En Zack som är drogfri, men ruggigt hämndlysten. Jag tycker det är på tok för mycket Zack och alldeles för lite av relationen med de andra.

Det är rått och brutalt, även det precis som vanligt, men jag tycker inte att våldet är där för sin egen skull. Jag har inga problem att föreställa mig att det verkligen ser ut så här. Nu knyts också flera trådar ihop. Äntligen får vi veta vad som hände på den där ängen när Zack var ung och äntligen kom avslöjandet som jag har väntat på sedan bok två. En fråga återstår dock och det är om lösningen på mordet av Mera verkligen är så enkel. Är det någon som tror det? Verkligen?

Tyvärr blir jag inte lika berörd som jag blivit i de tidigare böckerna. Mest beror det nog på att jag tycker att det blir lite väl mycket, lite väl många olika grupperingar (alla, typ) i samma förort. Jag tycker det är modigt att skriva den här boken, men upplösningen är ändå lite väl feg i vissa avseenden. Nu är problemet att jag förmodligen får vänta på nästa bok i ett år, en bok jag redan har börjat längta efter.

Boktipsets estimerade betyg var 5,0 och genomsnittet 4,6 (beräknat på 10 betyg).
Goodreads hade den 4,19 i genomsnitt (beräknat på 21 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Heroine: Boklysten, Fantastiska berättelser och Bokbunden.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Håller med om det mesta du skriver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli oerhört spännande att läsa vad du tycker :)

      Radera